Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2012

Κήρυγμα στον Ι.Ν. Παντανάσσης 7 Σεπ. 2012

Η ΓΕΝΝΗΣΙΣ ΣΟΥ ΘΕΟΤΟΚΕ
ΧΑΡΑΝ ΕΜΗΝΥΣΕ ΠΑΣΗ ΤΗ ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ

                                                          
Εορτάζει αγαπητοί αδελφοί και πατέρες,
εορτάζει και πανηγυρίζει η αγία μας Εκκλησία, απόψε και αύριο, ΄΄Το γενέθλιον της Υπεραγίας Δεσποίνης  ημών Θεοτόκου και αειπαρθένου Μαρίας΄΄, όπως ακριβώς σημειώνει ο ιερός συναξαριστής. Χαίρεται και αγαλλιάται κάθε ορθόδοξη χριστιανική ψυχή με την γέννηση της Παναγίας μας για δύο κυρίως λόγους:
πρώτον γιατί αυτή καθ’ αυτή η γέννησις της Παναγίας μας είναι ένα θαύμα του Θεού, αποτέλεσμα των δια βίου θερμών προσευχών των στείρων μέχρι τότε γονέων της, των αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης. Η γέννηση αυτή είναι  απόδειξη ότι ο Θεός εισακούει τις προσευχές των πιστών συζύγων, οι οποίοι ακόμα και στα βαθειά τους γεράματα δεν παύουν  να ελπίζουν και να παρακαλούν το Θεό να αφαιρέσει το όνειδος αυτό της ατεκνίας τους με τη βεβαιότητα  πως αν ο Θεός θέλει  μπορούν να υπερβληθούν τα  όρια και τα εμπόδια της φύσεως και της επιστήμης και να αποκτήσουν το δώρο αυτό του Θεού ένα παιδί, μια νέα ζωή, που θα γεμίσει χαρά τη ζωή τους.
Η δεύτερη και μεγαλύτερη αιτία χαράς για την ανθρωπότητα ολόκληρη είναι γιατί με τη γέννηση της Θεοτόκου αρχίζει μια διαδικασία, μπαίνει σε εφαρμογή το σχέδιο της Θείας οικονομίας για τη σωτηρία του κόσμου, για την επιστροφή του εκπεσόντος ανθρώπου στον χαμένο Παράδεισο, στην κοινωνία με το Θεό που είχαν οι πρωτόπλαστοι πριν αμαρτήσουν και εκπέσουν από τον παράδεισο της τρυφής.
 Είναι η ροδόχροος αυγή η Παναγία μας η οποία ανατέλλει τον  Ήλιον της Δικαιοσύνης, τον Κύριό μας Ιησού Χριστού.
 ΄΄Και λύσας την κατάρα  έδωκεν την ευλογίαν…΄΄. Ποια είναι η κατάρα αυτή; Είναι η αμαρτία, είναι η παρακοή των πρωτοπλάστων, είναι η κατάρα, η κληρονομιά της Εύας. ΄΄Ιωακείμ και Άννα ονειδισμού ατεκνίας και Αδάμ και Εύα εκ της φθοράς του θανάτου ηλευθερώθησαν άχραντε εν τη αγία γεννήσει σου… ΄΄. Η απελευθέρωση της Εύας και της ανθρωπότητας ολόκληρης από το ζυγό της αμαρτίας και του θανάτου, που επιβλήθηκε από την παρακοή της προμήτορος έρχεται σήμερα με τη γέννηση της Θεοτόκου, με την υπακοή και τη συμμόρφωσή της στο θέλημα του θεού. ΄΄Ιδού η δούλη Κυρίου γένοιτό μοι κατά το ρήμα σου΄΄  ήταν η ανταπόκρισή της στον  χαιρετισμό  και την πρόσκληση του Αρχαγγέλου κατά τον Ευαγγελισμό.     Η απελευθέρωση και σωτηρία του ανθρώπου από την αμαρτία, που γίνεται πραγματικότητα με τη σταυρική θυσία και την Ανάσταση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού προεορτάζεται σήμερα, ως συντελεσμένο ήδη γεγονός, με τη γέννηση της Θεοτόκου γιατί  αυτή είναι ακριβώς η έναρξη της διαδικασίας, που ολοκληρώνεται στον Γολγοθά και στο κενό μνημείο. Η κατάρα λοιπόν εκ της ανυπακοής της παλαιάς Εύας, που έφερε τον θάνατο, λύεται με την Ευλογία που πηγάζει από την υπακοή της νέας Εύας, της Παναγίας μας, στο θέλημα του Θεού. Ευλογία είναι αυτός ο ίδιος ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός, ο οποίος  ΄΄… καταργήσας τον θάνατον εδωρήσατο ημίν ζωήν την αιώνιον.΄΄
Δεν είναι όμως μόνο η προοπτική η οποία ανοίγεται για την ανθρωπότητα με τη γέννηση της Παναγίας μας πηγή χαράς. Το ίδιο το γεγονός, η ζωή, η ύπαρξη, η παρουσία της Παναγίας μας είναι πηγή χαράς και πηγή δυνάμεως. Υπάρχουν έργα πολύ μεγάλα, υπάρχουν προβλήματα ανυπέρβλητα, που δε μπορεί μόνος του ο άνθρωπος να αντιμετωπίσει. Χρειάζεται την επέμβαση του Θεού, χρειάζεται να γίνει το θαύμα. Αυτό που απομένει σε μας είναι να αναζητήσουμε τις προϋποθέσεις του θαύματος, τις αρετές εκείνες που είχε η Παναγία μας  για να προσελκύσει τη χάρη του Θεού και να συντελέσει στην επιτέλεση του μεγαλύτερου θαύματος που υπήρξε ποτέ, αυτό της θείας ενανθρωπήσεως.
Α)  Η Παναγία μας πρώτη απ΄ όλες τις αρετές είχε τη βαθειά πίστη και εμπιστοσύνη στην πρόνοια και στην αγάπη του Θεού. Ζούσε για το Θεό, ανέπνεε με το Θεό. Ως δώρο του Θεού στους άτεκνους γονείς της αφιερώνεται από μικρή παιδίσκη στο Ναό του Θεού και ολόκληρη η ζωή της εμπνέεται και καθορίζεται από τη πίστη της στο Θεό.
Β)   Η καθαρότητα και η αγνότητα της ψυχής και του σώματος, των σκέψεων, και των προθέσεων της Παναγίας μας είναι αποτέλεσμα της βαθειάς πίστεώς της στο Θεό. Η ζωή της ήταν απαύγασμα της πίστεως αυτής. Σκοπός της ζωής της η καταπολέμηση των ανθρωπίνων παθών και αδυναμιών, η διαμόρφωση του χαρακτήρα της σύμφωνα με το θέλημα του Θεού.
Γ)  Στην κρίσιμη στιγμή του Ευαγγελισμού η προθυμία και υπακοή στο κάλεσμα του Θεού, ήταν το αποκορύφωμα της αρετής της Θεοτόκου. Η υπακοή στο θέλημα του Θεού, η ανάληψη της υψηλής αποστολής της, της άγνωστης ή ακατανόητης, η προθυμία στην ανάληψη και επιτέλεση του καθήκοντος είναι το μεγαλείο της Θεομήτορος. ΄΄Ιδού η δούλη Κυρίου γένοιτό μοι κατά το ρήμα σου΄΄.

Στις αρχές του νέου εκκλησιαστικού έτους, αδελφοί, που άρχισε ήδη την πρώτη Σεπτεμβρίου, η αγία μας Εκκλησία τοποθετεί την εορτή της Γεννήσεως της Θεοτόκου, όχι μόνο ως αρχή του ετήσιου κύκλου των θεομητορικών και δεσποτικών εορτών. Είναι κυρίως η εορτή αυτή μια προτροπή και μια υπενθύμιση στον καθένα από εμάς ώστε όποιο έργο κι αν έχουμε να επιτελέσουμε στο νέο αυτό δημιουργικό και εκκλησιαστικό έτος, όσο μεγάλα κι αν είναι τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε ως πρόσωπα, ως κοινωνία, ως ανθρωπότητα, μπορούμε να επιτελέσουμε θαύματα αν έχουμε τις προϋποθέσεις του θαύματος που υποδεικνύει με τη ζωή και το παράδειγμά της η Παναγία μας. Μόνο με τις αρετές και τις αξίες της βαθειάς πίστεως στη βοήθεια και τη δύναμη του Θεού, της καθαρότητας της ψυχής και του σώματος, και της προθυμίας μας να αναλάβουμε το καθήκον και το χρέος που μας αναθέτει η Πατρίδα, η Κοινωνία, η Οικογένεια, και ουσιαστικά είναι εντολή και πρόσκληση του Θεού, μπορούμε να υπερβούμε την κρίση.
Ας ακολουθήσουμε την Παναγία μας, την Υπέρμαχο Στρατηγό του Έθνους μας και του λαού μας στον δρόμο στον οποίο μας οδηγεί. Αυτή είναι η μόνη μας ελπίδα, η μόνη διέξοδος στα αδιέξοδα που εμείς με τις αμαρτίες μας έχουμε δημιουργήσει. Αμήν.

                                                  Αρχιμανδρίτης Ιουστίνος Δ. Μαρμαρινός
                     Δντής Γρ. Στρ. Ιερέων ΓΕΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου